Vingård i Argentina finner bærekraftig løsning på driftsutfordringer med remotesupport og -overvåking

I vinproduksjon er hvert eneste trinn i produksjonsprosessen avgjørende for å sikre kvaliteten og konsistensen på sluttproduktet. På en vingård i Argentina hadde dekantersentrifugen, som er en nøkkelkomponent i produksjonslinjen, en irriterende utfordring under oppstarten. I den avgjørende fasen oppsto det vibrasjoner som utløste alarmer og hindret sentrifugen i å fungere som den skulle.

DATO 2024-10-16

Winery in Argentina finds sustainable solution to operational challenges with Remote Support and Monitoring.jpg

Heldigvis hadde vinprodusenten skaffet seg Alfa Lavals tilbud om Remote Support og overvåking, noe som muliggjorde en effektiv og bærekraftig respons på utfordringen, ettersom en teknisk ekspert fra Alfa Laval raskt kunne få tilgang til og analysere de viktigste ytelsesdataene og alarmene for å løse problemet.

Alfa Lavals Remote Support and Monitoring-tjeneste utnytter tingenes internett (IoT) for å tilby teknisk ekspertise innen remote overvåking og analyse av dekanterens ytelse.

Det første trinnet i å løse problemene var en grundig feilsøkingsprosess, og den tekniske eksperten fikk tilgang til vingårdens dekanteredata gjennom Alfa Laval IoT-plattformen. Ved å analysere nøkkeltrender for de syv dagene før vibrasjonsalarmhendelsen, var eksperten i stand til å finne den underliggende årsaken til problemet.

Det viste seg at de kraftige vibrasjonene skyldtes at dekanteren ble stoppet uten å fullføre en skikkelig spylesekvens. Dette førte til en klar anbefaling fra Alfa Lavals ekspert: Vinprodusenten måtte rengjøre dekantertrommen ved å spyle den ved høye og lave hastigheter. Bevæpnet med denne kunnskapen implementerte vingården den anbefalte rengjøringsprosedyren.

Resultatene var bemerkelsesverdige. Etter at dekantertrommen ble rengjort som anbefalt, opplevde vingården vellykkede oppstarter uten ytterligere problemer. Løsningen for remote support og -overvåking viste seg å være en rask og enkel løsning for vingården, og ga fordeler som gikk lenger enn bare å løse de umiddelbare utfordringene.

Ved å unngå behovet for et besøk på stedet fra en serviceingeniør, sparte vingården både tid og penger. Remote tilgangen til teknisk ekspertise levert av Alfa Laval minimerte produksjonsstans og muliggjorde raskere omstart. Dette førte til økt total oppetid, og sikret en nesten kontinuerlig produksjonsprosess uten tap av produkter eller sløsing med råvarer. 

Vingårdens vellykkede bruk av Remote Support and Monitoring forbedret ikke bare driftseffektiviteten, men viste også at de er opptatt av å omfavne teknologiske fremskritt i bransjen. I tillegg fremhever den transformasjonskraften til remote overvåking og analyse, som kan utnyttes for å overvinne driftsutfordringer og optimalisere produksjonsprosessene. 

Gjennom denne løsningen klarte vingården å spare imponerende 291 kg CO2 per person, noe som understreker deres engasjement for bærekraftig praksis og deres bidrag til å redusere karbonfotavtrykket.

Ved å abonnere på Alfa Lavals tilkoblede tjenester kan vinprodusenter - og andre bransjer - bane vei for en mer bærekraftig og effektiv fremtid.

Fordeler med Alfa Lavals remote support og overvåking

  • Overvåk dekanterens viktigste driftsparametere i sanntid, få driftsalarmer og enkel tilgang til Alfa Lavals ekspertise innen feilsøking
  • Data samles inn og lagres på Alfa Laval Internet of Things (ALIOT)-plattformen 24/7, hvor Alfa Lavals serviceeksperter kan få tilgang til den historiske loggen over hendelser for å vurdere og komme med anbefalinger 
  • Feilsøking og serviceinstruksjoner gis via remote styring, noe som forkorter ledetiden, reduserer utgiftene og sparer deg for de miljømessige konsekvensene av at serviceteknikere reiser ut til anlegget ditt
  • Det er en smart, effektiv og enkel måte å øke dekanterens oppetid og produktivitet