“You have the savings in the system itself, plus OPEX savings,” says Vikas Laul of VSL Marine Technology, the first company to engineer with the 1500 m3/h PureBallast 3 reactor. “And you have savings in installation, piping and associated electrical components.”
From 28 October 2020, more stringent IMO rules will apply for type approving ballast water treatment systems. In short, the vast majority of ports will be off limits to any system installed without meeting them. Get the facts and learn why Alfa Laval PureBallast 3 is ready.
Alfa Laval PureBallast 3 has received an updated type approval from the U.S. Coast Guard (USCG). The new certificate makes it possible for vessels to deballast in United States waters with a holding time of just 2.5 hours – which is only needed when crossing between Captain of the Port Zones.
WALLENIUS SOL is establishing an open cargo liner service for industries around the northern Baltic Sea. The company’s unique new LNG-fuelled Mega RoRo vessels – which will have ice class 1A Super – will use PureBallast 3 for ballast water treatment. In time, so will the rest of the fleet.
Kuwait Oil Tanker Company (KOTC) er en av mange rederier som velger UV-ballastvannbehandling fremfor elektroklorering for store ballastvannstrømmer. Alfa Laval PureBallast 3 vil bli installert på fartøyer i hele KOTC-flåten, inkludert VLCC-er med strømmer på 6000 m3/t hver.
Alfa Laval og PureBallast har vært banebrytende for behandlingen, og er et av de mest etablerte valgene i ballastvannbehandling.
Alfa Laval har vært involvert i ballastvannbehandling i mer enn et tiår. Foruten utvikling av behandlingsteknologi har vi bidratt med biologisk og teknisk kompetanse i nøkkelorganisasjoner som har som mål å utvikle standarder og lære opp markedet.
PureBallast, som ble utviklet i samarbeid med Wallenius Water, er et modent system som lenge har vært i forkant innenfor ballastvannbehandling. Det opprinnelige systemet ble lansert i 2006 og var den første kommersielt tilgjengelige behandlingsløsningen.
Mer enn 3200 PureBallast-systemer har blitt solgt til dags dato, hvorav hundrevis allerede er levert og bestilt. Hundrevis av PureBallast-systemer er installert som ettermonteringer, og installasjoner har blitt utført over hele verden på et bredt utvalg av verft.
Like viktig er at PureBallast er blitt valgt for et mangfold av fartøystyper: containerskip, tankskip, bulkbåter, offshore forsyningsfartøy, marinefartøy og mer.
Alfa Laval har mottatt PureBallast-ordrer for et bredt spekter av fartøystyper, som kommer fra rederier som driver virksomhet over hele verden.
Alfa Laval er et sterkt selskap med et stort engasjement for maritime kunder og deres behov – innen ballastvannbehandling og alt som kommer videre.
Alfa Laval er ikke en nykommer innen maritim industri, men en verdensledende leverandør med et helt århundre med maritim erfaring. PureBallast 3 ble spesielt utviklet for krav til havmiljøet, med behovene til maritime kunder i tankene.
Vårt arbeid innenfor ballastvannbehandling er en del av en større innsats. Alfa Laval er forpliktet til å møte lovkrav med funksjonelle, bærekraftige løsninger som går ubemerket om bord.
Alfa Laval er til stede fra start til slutt. Råd, dokumentasjon, designhjelp og grundig støtte under nye installasjoner, ettermontering og igangkjøring er en viktig del av tilbudet vårt innen ballastvannbehandling.
Det samme er kontinuerlig tilgang til deler, tjenester og kompetanse.
Alfa Lavals serviceeksperter satte oppetid, optimalisering og tilgjengelighet i fokus. Tilgjengelig 24/7, serviceorganisasjonen vår kombinerer lokal tilstedeværelse i havner over hele verden med en stor base med global erfaring. Gjennom PureBallast- ytelsesavtaler og andre tjenester, utvider ekspertene våre ytelsen, sikrer kostnadseffektivitet og gir deg trygghet.
Alfa Laval PureBallast 3 er godkjent av IMO i henhold til de reviderte G8-retningslinjene og av US Coast Guard (USCG).
Alle generasjoner av Alfa Laval PureBallast, nåværende og tidligere, har IMO-typegodkjenning. Alfa Laval PureBallast 3 er den første løsningen som skal godkjennes i henhold til de reviderte retningslinjene for 2016 G8, som er nødvendig for ethvert system som skal installeres etter 28. oktober 2020. For PureBallast-systemer installert før 28. oktober 2020, forblir tidligere typegodkjenninger gyldige og ingen oppgradering er nødvendig.
Alfa Laval PureBallast 3 er eksplisitt sertifisert for bruk iin alle vanntyper : ferskvann, brakkvann og sjøvann.
USCG-typegodkjenningen for PureBallast ble utstedt i desember 2016. Det tillater PureBallast 3 å tømme ballast i USAs farvann og bekrefter eksplisitt systemet for bruk i alle vanntyper: ferskvann, brakkvann og sjøvann. Typegodkjenningstestingen ble utført ved hjelp av CMFDA/FDA (flekker)-metoden og den samme maskinvaren, strømforbruket og strømmingen som den IMO-godkjente versjonen av systemet.
PureBallast 3 kan brukes så lenge som fem år fra fartøyets samsvarsdato (enten original eller utvidet). PureBallast 3 er både et godkjent AMS- og USCG-typegodkjent system. Hvis AMS-operasjonen oppfyller et fartøys operasjonelle behov, mens typegodkjenningen ikke gjør det (for eksempel gitt at 72 timers ventetid er en begrensning), så kan AMS brukes (dvs. at systemet kan drives i IMO-modus)
* PureBallast 3 Compact Flex er det nyeste tillegget til produktporteføljen og gjennomgår TA-prosessen for både IMO og USCG.
Både standard- og Ex-versjoner av PureBallast har blitt sertifisert av de store klassifikasjonsselskapene.